Over Jan Veldheer
Jan Veldheer kwam in 1998 bij SEW-Eurodrive in dienst als projectingenieur. Hij studeerde werktuigbouw aan de hts, in de afstudeerrichting productietechniek.
In de inmiddels 22 jaar bij SEW heeft hij zich op tal van onderwerpen tot specialist en “mechanische” vraagbaak voor collega’s en klanten ontwikkeld. Zijn expertise wordt onder meer ingeroepen bij de bouw en renovatie van beweegbare bruggen. Onder zijn supervisie worden VOBB-berekeningen uitgevoerd voor de toe te passen aandrijfsystemen en wordt de constructie desnoods aangepast.
Jan is een van de vaste trainers in de DriveAcademy en een vaste spreker op seminars, o.a. over ATEX. Jan valt op door zijn leergierigheid, rustige uitstraling, zijn ‘mechanische’ vakkennis en zijn strakke backhand op de tennisbaan.
Bij SEW-Eurodrive is hij een van de weinige ingenieurs die de titel Safe Drive Engineer mogen voeren.
Toepassen van Safe drives en veilige remmen in aandrijvingen.
Inmiddels is het beginsel Safe Torque Off schakelen van een regelaar een bekend fenomeen voor veel machinebouwers. Deze veiligheidsfunctie biedt diverse voordelen en wordt steeds meer toegepast. Een veilige door de drive gecontroleerde deceleratie, lage snelheid of positie was vaak moeilijker te realiseren omdat losse bewakingsmodulen de encodersignalen moesten bewaken. Door integratie van de veilige techniek kunt u nu meer veiligheidsfuncties in de drive doen. Zelfs de diagnose van de rem kan de drive uitvoeren zodat u makkelijker een veilig remsysteem kunt bouwen. Hoe werkt dat eigenlijk bij een machine waarbij een verticale beweging aanwezig is? Hoe veilig is het dan om een mechanische rem op de motor te benutten en hoe weet je of de tandwielkast en de aandrijving geschikt zijn voor de veiligheidsketen? Door een integrale aanpak van de veiligheid waarbij zowel naar de mechanische, software als de elektrische aspecten wordt gekeken kunnen deze vragen ook beter beantwoord worden. In deze sessie wordt ingegaan op:
-Veilig bewegen en stoppen van een drive
-Veilige remsystemen
-Veiligheidsfactoren van reductoren
-Bijbehorende aansturing van motor en rem vanuit een Drive met veiligheidsfuncties
-De controle van het mechanische remkoppel m.b.v. de regelaar